Eetbuien hebben meerdere oorzaken

Misschien zie jij jezelf als een echte emotie-eter, maar weet dat er meerdere oorzaken kunnen zijn, als het gaat om eetbuien. Mijn inziens kun je die in 4 categorieën onderverdelen:

  • Fysiek – wat eet je verkeerd?
  • Mentaal – waarin houd je jezelf tegen?
  • Emotioneel – wat wil je niet voelen?
  • Spiritueel – waar verlang je naar?

 

Een fysieke combinatie…

Vaak zie ik bij mijn klanten een combinatie van bovengenoemde oorzaken. Het is dan dus de bedoeling dat we niet alleen met emoties aan de slag gaan. Ik neem daarnaast altijd ook het voedingspatroon (dus de fysieke kant) onder de loep. Want hierin ligt vaak meer winst te behalen dan van tevoren aangenomen wordt.

Wat eet je gedurende de dag? Eet je niet te weinig? En eet je de juiste voedingsstoffen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden? Zijn vragen die dan onder andere aan bod komen.

 

Een verstoorde bloedsuikerspiegel

Wist je trouwens al dat een verstoorde bloedsuikerspiegel er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat jij een enorme behoefte krijgt aan suiker en andere snelle koolhydraten?

Om je bloedsuikerspiegel in balans te houden is het handigs om zo min mogelijk suiker te eten. Maar ja, dat lokt bij iemand die geregeld eetbuien heeft, juist sneller een eetbui uit. Want dat wat je jezelf ontzegt, wordt juist veel aantrekkelijker….

 

Vicieuze cirkel

Daarom deel ik graag een aantal tips met je om er voor te zorgen dat jij gedurende de dag je bloedsuikerspiegel in balans kunt te houden. Zodat je niet in die vicieuze cirkel van suikerpieken en suikerdalen terecht komt.  Als je onderstaande tips gedurende de dag bij elke eetmoment toepast, dan ga je met een aantal dagen al zeker verschil merken. De verschillen ga je vooral merken in dat je sneller verzadigd raakt tijdens het eten. Dat je langer voldaan blijft. En dat je minder snel trek krijgt om weer te gaan eten.

 

Tips

  • Combineer dat wat je eet samen met eiwitten. Eiwitten worden langzamer verteerd en laten daardoor je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen, ook als je suiker of andere (snelle) koolhydraten eet.
  • Dit geldt ook voor gezonde vetten. Dus voeg ze vooral toe aan je voedingspatroon.
  • Voeg meer vezels aan je voedingspatroon toe. Als er iets verzadigd, dan zijn het wel vezels. Op voedingsmiddelen met vezels moet je langer kauwen, waardoor je eerder het seintje van je brein krijgt ‘ik heb genoeg gehad’.
  • En tenslotte…. Ga kaneel gebruiken! Want dat is echt een fantastische manier om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Het is even uitvogelen waar je het wel en waar niet op wilt strooien of doorheen wilt doen, want niet bij alles smaakt het lekker. Maar het is wel echt een top aanrader! Eén van mijn klanten die medicatie gebruikt vanwege suikerziekte, kon door het gebruik van kaneel zelf minderen met medicatie. Heb je meer bewijs nodig?

    Welke manier spreekt jou het meeste aan en ga je als eerste inzetten?