Eetbuien voorkomen als je stress ervaart, wie wil dat nu niet? Ik kijk daar op een geheel eigen wijze naar. En wel door middel van Human Design. Want hoe tof is het als je een inkijkje krijgt in jouw persoonlijke blauwdruk als het gaat om je voedingspatroon en eten vanuit stress? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat stress vanuit je omgeving minder invloed op je heeft als het gaat om dat wat je in je mond stopt? Daar vertel ik je in dit artikel graag meer over.

Een open Wortel, stress en voeding… Huh?

Human Design geeft je ongelooflijk mooie inzichten. Inzichten in hoe jij persoonlijk in elkaar steekt, maar dus ook hoe je eetbuien kunt voorkomen bij stress. Daarvoor neem ik je in dit artikel mee in één van de 9 centra in jouw Human Design chart. En dat is het wortel centrum. Als je je chart bekijkt (heb je die nog niet, dan kun je die hier downloaden, of je vraagt gelijk bij mij een gratis HD mini reading aan), dan is het onderste vierkant in het ‘poppetje’ je wortelcentrum. Dit is een ‘pressure centre’ zoals dat zo mooi heet en het woord geeft het al aan, dit centrum kan je onder druk zetten. Vooral als het wortelcentrum bij jou ‘open’ is. Oftewel, dit vlakje is níet ingekleurd in je chart. Het is dus leeg/wit. Dat kan je heel veel vertellen over hoe jij met stress om gaat. En welke invloed dat heeft op je voeding.

Gevoelig voor stress van buitenaf

Als jouw wortel centrum open is, dan ben je gevoelig voor druk en stress van anderen. Doordat je een bepaalde druk voelt die je liever niet voelt, beweeg je snel door het leven heen en werk je vaak super vlot. Je neemt de druk en stress van anderen in je op en vergoot die ook nog eens. Maar eigenlijk ben je hier fysiek niet echt toe in staat… En hier komt de link met overeten en eetbuien om de hoek kijken. Want wat denk je wat er gaat gebeuren als jij je steeds achter de spreekwoordelijke broek aangezeten voelt worden, terwijl je daar fysiek gezien niet de capaciteit voor hebt?

Juist!

Dan is de kans groot dat je aan het einde van de dag uitgeblust neer ploft op de bank en je vermoeidheid weg gaat eten. Hoppa, een gevulde koek, een halve reep melkchocolade en/of die zak chips die je nog ergens achterin de kast had verstopt….

Niet handig dus!

Eetbuien voorkomen als je stress ervaart

Nu je weet dat deze druk niet van jou is, maar bij anderen vandaan komt, kun je er ook op een andere manier mee omgaan. Belangrijkste tip om eetbuien te voorkomen als je stress ervaart is: laat je niet opjutten door anderen! Je hebt van nature juist het inzicht in wat gezonde druk is en je weet van binnen ook hoe je op een relaxte manier daarmee om kunt gaan. Zorg dat je deze connectie weer herstelt. Want dat zorgt ervoor dat je gedurende de dag minder druk ervaart, waardoor je dus ook minder snel (over)vermoeid raakt. En dat maakt de kans op overeten of grijpen naar ongezonde voeding eten een stuk kleiner.

Ik heb hier trouwens ook een podcastaflevering over opgenomen, waarin ik je nog meer vertel over dit onderwerp. Nieuwsgierig? Beluister deze episode via deze link