Home » Blog » Gezondheid » Het is oké om je soms niet oké te voelen
je niet oke voelen

Het is oké om je soms niet oké te voelen

door | 4 mrt, 2022 | Gezondheid

Een paar weken geleden voelde ik me niet helemaal oké. Ik voelde me niet helemaal fit en omdat onze jongste ook thuis was van school, zei iemand op gegeven moment tegen mij ‘oh, dan gaan jullie ook de verkeerde kant op’. Toen ik dat hoorde dacht ik ‘huh, we gaan helemaal niet de verkeerde kant op. Zo erg is het niet om je af en toe niet lekker te voelen.’

Toen realiseerde ik me dat de maatschappij hier wel op is ingesteld. We mogen niet ziek zijn. Alles moet maar gewoon door gaan en als dat niet lukt dan gaan we dus de ‘verkeerde kant op’. Maar weet je, ik zie dat anders.

Het is oké om zo nu en dan ziek te zijn

Natuurlijk voel ik me ook liever vitaal en energiek zodat ik lekker mijn ding kan doen, in plaats van dat ik lamlendig op de bank hang of in bed lig met griep. Maar daarnaast vind ik het ook super gezond en helend om zo nu en dan ziek te zijn. Om de griep te ervaren en koorts te hebben. Het geeft mij zo’n enorm vertrouwen in mijn lichaam als ik weet dat het in staat is om koorts te maken. Als mijn lichaam koorts kan creëren dan weet ik dat mijn lichaam voldoende energie heeft om die temperatuurverhoging voor elkaar te krijgen. Dat vind ik oprecht echt een positief teken. Dan weet ik dat mijn immuunsysteem het nog steeds goed doet en dat mijn lichaam voldoende gezond is om dit te tackelen.

Vertragen

Daarnaast is een verkoudheid of griep ook een teken om te vertragen, om wat minder met je omgeving bezig te zijn en meer met jezelf. Zo ook met eetbuien en emotie-eten. Je voelt je onrustig of je ervaart pijn en dat nare gevoel, wat je liever niet wilt voelen, demp je met eten. Je bent dan aan het vluchten.

Stop met vechten

Maar weet je, het is oké om je af en toe niet oké te voelen. Of het nu om een verkoudheid, griep of emotie-eten gaat. En ja, het is niet altijd fijn en ja het komt lang niet altijd uit (meestal niet zelfs haha), maar dat is allemaal oké. Op het moment dat je daar oké mee kunt zijn, ga je merken dat je je al beter voelt. Je gaat je beter voelen omdat je niet bezig bent met het ertegen vechten.

Accepteer dat je je niet oké voelt

Door te accepteren dat je je niet oke voelt, creëer je ruimte. Je maakt zoveel ruimte vrij door jezelf oké te vinden ook als je je zo nu en dan helemaal niet oké voelt. Door met je aandacht naar de pijn toe te gaan, creëer je rust. Het maakt trouwens niet uit of het dan om keelpijn, hoofdpijn of emotionele pijn gaat. Je gaat sowieso merken dat deze vorm van aandacht en acceptatie ervoor zorgt dat de onrust die je voelt afneemt.

Pijn vermijden

Van nature zijn we pijn vermijdende wezens, dus het is niet zo heel gek dat we de pijn liever vermijden of dempen. Maar toch, als je ergens de komende dagen pijn of onrust voelt, in welke vorm dan ook, ga dan even rustig zitten en ga er met je aandacht naar toe. Observeer het, laat het er zijn. Het is echt oké om je zo nu en dan niet oké te voelen. Je gaat er heus niet zomaar dood aan.

En weet je, je kunt daarna altijd nog de la opentrekken voor een stuk chocolade. Al geloof ik er 100% in dat dat na het aandacht geven van de onrust/pijn niet meer nodig is 😉 Experimenteer er maar eens mee! Je bent het verdorie waard <3

Ook van dit blog heb ik een podcastaflevering opgenomen. Je luistert em via deze link.

Over mij

Als orthomoleculair voedingscoach, ex-emotie eter en Human Design liefhebber weet ik als geen ander wat jij nodig hebt om je weer vrij te voelen in je lijf. Zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel.

Ik geef je liefdevolle duwtjes in de rug om stappen te zetten, maar ook stevige schoppen onder je kont waar nodig. Zodat jij weer grip op je voeding krijgt!

Of laten we het samen doen!

 

Je bent het verdorie waard!

Gerelateerde artikelen

Body positivity

Body positivity

Heb jij weleens van body positivity gehoord? We lijken geobsedeerd door ons lichaam. We houden onze buik in, hongeren onszelf uit om af te vallen, vinden dat onze dag verpest is als de weegschaal een net iets hoger getal aangeeft dan gisteren. En dat vinden we dan ook nog normaal… Ik vind dat echter niet normaal!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin