Home » Blog » Eetbuien en emotie-eten » Zo voorkom je dat je later op de dag gaat snaaien
Ochtendritueel

Zo voorkom je dat je later op de dag gaat snaaien

door | 12 jan, 2022 | Eetbuien en emotie-eten

Herken je dat gevoel dat je gedurende de dag steeds meer gehaast raakt? Dat je onrust ervaart en dat je daardoor gaat snaaien of zelfs een complete eetbui krijgt? Hoe heerlijk zou het zijn als dat verleden tijd is. Dat het onrustige gevoel geen vat meer op je heeft en waardoor je met je hand uit de koektrommel blijft. Fantastisch toch!?

 

Leer jezelf een ochtendritueel aan

Om dat voor elkaar te krijgen, heb ik een heel mooie tip voor je. Ga jezelf aanleren een ochtendritueel te volgen. Nu denk je misschien ‘Huh, een ochtendritueel? Maar ik heb juist ‘s middags snaaidrang!’ Ik snap dat je dat denkt, dat had ik eerst ook. Inmiddels weet ik dat een ochtendritueel heel helpend is om je dag vanuit rust te beginnen. En omdat je jouw dag vanuit rust start, is de kans vele malen groter dat je die ook in rust eindigt.

 

Wat doe je dan tijdens zo’n ochtendroutine?

Hoe ziet zo’n ochtendritueel er dan uit? Dat bepaal je helemaal zelf. Haha, lekker makkelijk gezegd he van me 😉 Naja, met alle gekheid op een stokje, het gaat daar wel op neer komen, dat je zelf bepaalt hoe jouw start van de dag er uit komt te zien. We zijn namelijk allemaal verschillend, hebben allemaal andere behoeftes en wat voor de een werkt, werkt totaal niet voor de ander.

 

Tips voor een geslaagd begin van je dag

Natuurlijk geef ik je wel wat tips mee, waar jij je dag mee kunt starten. Laat ik eerst mezelf als voorbeeld nemen. Ik word elke ochtend uit mezelf ergens tussen 6:00 en 6:30 wakker. Dan ga ik eruit en drink ik sowieso eerst ruim een halve liter water om mezelf na een nacht slapen weer goed te hydrateren en mijn dorstprikkel goed te laten werken. Daarna doe ik een aantal yoga oefeningen. Mijn matje heb ik de vorige avond al klaar gelegd, zodat ik geen excuus heb om het niet te doen 😉

De zonnegroeten die ik dan doe, geven me gelijk een stoot energie om de dag energiek te beginnen. Als ik die niet doe, dan merk ik gelijk verschil.

Daarnaast vind ik het heel fijn om te schrijven. Dit brengt helderheid in mijn hoofd en ik breng daarmee gelijk focus aan voor de dag omdat ik opschrijf hoe ik me die dag wil voelen. Door dat ‘s morgens al helder te hebben, zal je merken dat je dat gevoel de rest van de dag met je mee neemt.

Daarnaast trek ik meestal ook een kaartje, het is altijd weer zó inspirerend om te zien wat mijn boodschap is voor die dag.

 

Eerst jij en daarna pas de rest

Daarna ga ik pas aan de slag om mijn meiden op weg te helpen naar school. Natuurlijk lukt het mij ook weleens niet om eerder dan Mea en Ize uit bed te stappen en mijn ochtendroutine te volgen. Als dat het geval is, dan ga ik sowieso een stuk wandelen zodra zij naar school zijn. Daarna ga ik pas aan het werk. Ook dat is oké, je kunt het ook doen zodra je kinderen naar school zijn. Kijk en voel wat het beste bij jou past. En zorg er vooral voor dat je eerst tijd, rust en energie aan je zelf geeft, voordat je met de rest van je gezin of de dagelijkse gang van zaken aan de slag gaat.

 

Nog een paar tips

Jezelf in beweging zetten, op wat voor manier dan ook, vind ik trouwens sowieso een goed idee als ochtendritueel. Of dat nu yoga, wandelen, sporten of een andere manier van bewegen is. Daarnaast ken ik ook veel mensen die hun dag starten met een meditatie, het lezen van een boek of het luisteren van een (inspirerende) podcast. Als je dit zo leest, wat voelt voor jou fijn om je dag mee te starten? Wat mag er voor jou niet ontbreken in jouw ochtendritueel?

 

Meer inspiratie nodig voor jouw ideale ochtendroutine?

Wil je meer geïnspireerd raken over hoe jouw ochtendroutine kunt vormgeven? Luister dan hier mijn podcast over dit onderwerp. Of ga naar de website van Hal Elrod. Hij is heeft de Miracle Morning bedacht en heeft daarmee duizenden aanhangers wereldwijd geïnspireerd ook een Miracle Morning voor zichzelf te creëren.

Oja, dit is nog even belangrijk! Het hoeft niet lang te duren! Met 10-15 minuten eerder je bed uit ga je al resultaat merken. Ga er maar gewoon eens mee aan de slag, je bent het verdorie waard!

Over mij

Als orthomoleculair voedingscoach, ex-emotie eter en Human Design liefhebber weet ik als geen ander wat jij nodig hebt om je weer vrij te voelen in je lijf. Zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel.

Ik geef je liefdevolle duwtjes in de rug om stappen te zetten, maar ook stevige schoppen onder je kont als dat nodig is. Zodat jij jouw doel gaat behalen: het creëren van een eetbuivrij leven!

Of laten we het samen doen!

Gerelateerde artikelen

Zo kun je eetbuien voorkomen

Zo kun je eetbuien voorkomen

Kun jij, net als ik, ook zo enorm genieten van een zak chips, een reep chocolade of hand drop? Maar weet je ook dat je je veel fijner en gelukkiger voelt als je dit allemaal links laat liggen?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin