Home » Blog » Eetbuien en emotie-eten » Overeten of een eetbui hebben, hoe erg is dat?
overeten

Overeten of een eetbui hebben, hoe erg is dat?

door | 20 mrt, 2022 | Eetbuien en emotie-eten

Onlangs nam ik een podcastaflevering op waarin ik vertel of het erg is om een eetbui te hebben en of het erg is om je te overeten.

In mijn beleving is het niet zo erg als je je zo nu en dan overeet of een eetbui hebt. Weet je, we zijn allemaal mens en niets menselijks is ons vreemd. Het gebeurt mij ook nog weleens. De ene keer lukt het me om daar beter mee om te gaan dan de andere keer, ook daar zal ik eerlijk in zijn. Het gaat mij vooral om balans en gemiddelden. Over balans kan ik ook sowieso ook nog wat leuks vertellen, maar daar mag je echt de podcastaflevering voor luisteren 😉

Kcal tellen en gemiddelden

Maar die gemiddelden, daar wil ik wel wat meer over kwijt. Wat bedoel ik daar eigenlijk mee?
Als je een echte kcal teller bent, dan zal je vast wel gemerkt hebben dat het best een uitdaging is om elke dag precies evenveel kcal binnen te krijgen. Natuurlijk, als je dag in dag uit exact hetzelfde eet, dan lukt dat natuurlijk wel, maar ik ga er vanuit dat je nog wel wat variatie aanbrengt in je dagmenu toch?

Hetzelfde geldt voor hoeveel je beweegt op een dag. De ene dag ga je met de auto naar het werk en zit je de hele dag op je krent. De andere dag ben je thuis, doe je het huishouden, haal je boodschappen met de fiets of sport je een uur. Dat scheelt nogal.

Je wordt niet in één dag dik 

Ik geloof niet dat je als je op een dag 500kcal extra binnen krijgt, dat je je dan gelijk in gewicht aan komt. Nu geloof ik sowieso niet in de kracht van kcal tellen want, waarom zou je je op een avond gaan afvragen of je nog wel die ene appel mag eten? Ik bedoel, waar hebben we het over? Een appel! Bekijk liever naar een langere periode, bijvoorbeeld een week. Het gaat echt om gemiddelden. Het maakt echt niet uit of je de ene dag nu 2500kcal eet en de dag erop 1600. Dat middelt zich wel uit.

Overeten en de 80/20 regel

En zo geloof ik ook dat het met eetbuien en overeten zo is. We eten allemaal wel eens te veel, ook als je de eetbuien achter je hebt gelaten en je jezelf geen emotie-eter meer vindt. Ik bedoel, als ik ongesteld moet worden, dan merk ik ook dat ik meer trek heb in eten wat ik normaal gesproken niet eet. En dat is oké! Dat extra eten die paar dagen, past overigens prima in mijn 80-20 regel: 80% van wat ik eet valt zeker onder gezonde voeding en die overige 20% wat minder. Heerlijk!

Wat nu als je dit herkent?

Herken je jezelf in wat ik schrijf? Wees dan vooral niet te streng voor jezelf als het om je eetregels gaat. Het is prima om afspraken met jezelf over voeding te maken: zoals elke dag flink groenten en fruit eten. Maar stop alsjeblieft met regels als ‘ik mag geen chocolade eten’, ‘een koekje mag alleen op zondagmiddag bij de koffie’ of ‘ik moet wel elke dag minimaal 10.000 stappen zetten’. Laat dit soort regels los! Dat zijn alleen maar triggers om een eetbui uit te lokken of om je alsnog te gaan overeten.

Ga daarnaast ook geloven dat het heel gezond is om zo nu en dan ‘ongezonde’ dingen te eten ook als je vind dat je jezelf daarmee overeet. So be it, dat gebeurt dan een keer. Pak de draad weer op en wees mild voor jezelf.

Je bent het verdorie waard!

Over mij

Als orthomoleculair voedingscoach, ex-emotie eter en Human Design liefhebber weet ik als geen ander wat jij nodig hebt om je weer vrij te voelen in je lijf. Zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel.

Ik geef je liefdevolle duwtjes in de rug om stappen te zetten, maar ook stevige schoppen onder je kont waar nodig. Zodat jij weer grip op je voeding krijgt!

Of laten we het samen doen!

 

Je bent het verdorie waard!

Gerelateerde artikelen

Hoe zoet ben jij voor jezelf?

Hoe zoet ben jij voor jezelf?

Heb jij je dat weleens afgevraagd? Hoe zoet jij bent voor jezelf? Ik bedoel, de meeste vrouwen die ik spreek vinden dat ze van alles moeten. Is het niet van zichzelf dan is het wel dat ze denken dat andere mensen dingen van ze verwachten…

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin